Dette slipes av skroget gjennom sesongen ved at på grunn av friksjon i vannet, men denne type bunnstoff kan bygge seg opp over flere sesonger. Når det er blitt et tykt sjikt må det fjernes. Fast bunnstoff er mest vanlig på større båter, men brukes også på mindre fritidsbåter. Dette bunnstoffet må også fjernes med jevne mellomrom for å unngå en tung og ruglete flate som senker farten på båten.
Det er flere metoder som kan benyttes for å fjerne bunnstoff. Mange pusser med sandpapir og pussemaskin, en tidkrevende og tung jobb. Men det finnes også kjemikalier som kan løser opp bunnstoff. Det er flere typer maling-fjernere/bunnstoff-fjernere på markedet. For å finne det best egnete produktet, kan det være lurt å tenke på følgende:
For at malingsfjerneren ikke skal renne av horisontale flater, kan det være hensiktsmessig å finne et gelbasert produkt som henger godt. Denne type produkter vil heller ikke tørke så raskt, noe som er viktig for at produktet skal virke.
Sjekk at produktet faktisk fjerner bunnstoff. Malingsfjernere kan være tilpasset andre typer maling enn bunnstoff.
Duxola Malingfjerner Power Gel er en malingfjerner som fungerer godt på nesten alle typer maling, lakk, lim etc.
Når man fjerner bunnstoff med malingfjerner, kan det være hensiktsmessig å jobbe på et mindre område av gangen. Produktet vil gjøre bunnstoffet mykt, og det skrapes av med en sparkelspade e.l. Pass på at det ikke skrapes for hardt, og at det blir riper. Følg også med på at malingfjerneren ikkeløser opp primeren hvis man ikke ønsker denne også fjernet. Avskrapet bunnstoff samles opp og leveres som spesialavfall. Skyll grundig med vann, og bruk gjerne en stiv kost for å skrubbe av rester. Gjenta behandlingen hvis det er behov. La båten tørke godt før nytt bunnstoff påføres.