Demo/Opplæring

Krefting & Co har selgere og forhandlere som som besøker flest mulig kunder gjennom året. Vi kjører gjerne produktopplæring internt eller for deres kunder. Avtal gjerne et tidspunkt for denne type aktivitet med oss. Vær tidlig ute, så er sansynligheten for at det passer på ønsket dato, mye større.

Temakvelder

Vi holder jevnlig temakvelder for bilklubber og andre entusiastgrupperinger. Her gir vi en kort opplæring i riktig bilhold og en introduksjon til spesialprodukter som ikke er så godt kjent hos den vanlige forbruker. Vi får veldig gode tilbakemeldinger fra de som har vært med på slike kvelder.

Gatebil

Arrangementer 2018

VÅLERBANEN, NORGE: 25-27 MAI
MANTORP PARK, SVERIGE: 15-17 JUNI
RUDSKOGEN MOTORPARK, NORGE: 6-8 JULI
RUDSKOGEN MOTORPARK, NORGE: 24-26 AUGUST

GATEBIL SIDEN 1993 
Det hele startet i 1993 med en kompisgjeng fra Kongsberg som leide Rudskogen Motorsenter for å «rase fra seg» med sine egne gatebiler. Rudskogen var akkurat bygget, og det var ikke mange anledninger for gatebiler til å komme og kjøre på banen. Porsche klubb Norge og Norsk Sportsvogn Klubb var de eneste som hadde frikjøring, men det var veldig begrenset hvem som fikk delta der. Ryktet gikk fort om arrangementet på Rudskogen som var «åpent for alle gatebiler» (derav navnet Gatebil), og for hvert år kom det flere og flere biler til Gatebil sitt årlige «treff», alltid andre helg i juli. På slutten av ’90 tallet var pågangen veldig stor for å kjøre på banen, slik at Gatebil utvidet med to arrangementer. Rudskogen igjen i september, og et par år senere Vålerbanen i mai. I 2006 var det også klart for Gatebil på Mantorp Park i Sverige, og Gatebil On Ice.

FRA BILTREFF TIL FESTIVAL 
På slutten av ’90-tallet ble Gatebil utvidet fra 1 til 3 dager, og mange deltakere tok med campingvogner, busser og telt for å bo på området hele helgen. Det samme gjorde publikum, og 2004 var første året for Gatebil sin store party-camp. Samtidig var det premiere for «Gatebil Aftertrack», med konserter og show, bl.a. kåring av «Årets Gatebil Babe». Gatebil gikk da fra et biltreff til å bli en festival.

UTVIKLING AV BILER
Bilene som deltok på Gatebil hadde en voldsom utvikling. I starten var det for det meste helt vanlige gatebiler med senkefjører og trimpotte, og du var konge på banen i en standard BMW M3, Audi S2 eller chiptrimma Sierra Cosworth. Etter hvert var det flere og flere som bygde om bilene med veltebur og sikkerhetsutstyr som i rene løpsbiler, og det ble fort et kappløp om å ha flest mulige hestekrefter. I 2000 deltok for første gang Hans Dahlback fra Sverige med sin legendariske VW Golf 4×4, som visstnok ytet over 1000 hester. Å kjøre fra Golf’en til Dahlback ble fort en målestokk og motivasjon for mange, og biler med 7-800 hester og mer ble fort nesten vanlig. Rekorden har nok fortsatt Magnor Mydland fra Moi som kunne vise til godt over 2000 hester i sin gateregistrerte Ford Granada.

Etter hvert ble det også da egne kjøreheat for registrerte og ikke registrerte biler, samt egen «Gatebil Racing serie» som i dag heter «Gatebil Extreme».

BREISLADD’N
Stadig flere begynte også å kjøre mer på sladd rundt banen, og i 2002 kåret Gatebil for første gang en «Norgesmester i Breisladd» rundt langsvingen på Rudskogen. På midten av 2000-tallet kom også drifting for fult til Norge, og det ble også egne kjøreheat med frikjøring for driftingbiler.

PREMIERING AV DE FINESTE BILENE

Helt fra det første Gatebiltreffet har det kommet massevis av fine biler som ikke ønsker å kjøre på banen, men kun være med for å stille ut bilen. På alle festivalene velger Gatebil sin egen jurye ut de aller fineste i mange forskjellige klasser. Alt fra styling og tuningbiler til merkeklasser (Audi, BMW, Ford, Nissan osv.), pluss spesialklasser som veteran/ retro, Amcar, sportsbiler, finest motorrom, felger, finest stand, beste klubb, mm.

FRA HELE VERDEN TIL GATEBIL –
Fra midten av 2000-tallet dukket det også opp flere og flere utenlandske biler på Gatebil. Svenskene hadde vært med lenge, men nå kom også deltakere fra andre land i Europa, spesielt fra England. I 2012 arrangerte Gatebil for første gang «VM i Breisladd», og førere fra hele 14 nasjoner deltok i konkurransen.